Olika debatter

Just nu sitter jag och läser olika debatter och artiklar på aftonbladet.se i brist på annat.

Jag har läst om:

Att unga har svårt att komma in på arbetsmarknaden, pga olika orsaker som utländska namn, ingen erfarenhet och att man är för ung. Man behöver kontakter lyder många komentarer. Och javisst är det så. Utan kontakter kommer man ingenstans i detta land. Tro mig jag vet. Jag har inget kontaktnät alls känns det som. Men att man är lat för att man är arbetslös är väl att ta i. "Man kan, bara man vill". Ja men det är inte lätt att alltid försöka men man gör det ändå. Man blir verkligen inte peppad av att söka jobb när man inte änns får ett svar av arbetsgivaren.
 
Att 28% av Sveriges unga kvninnor tycker att offret bär skuld till våldtäkt för att dom klär sig utmanande. Jag erkänner, ibland får man en tankeställare när man ser några unga tjejer nere på stan i kortkort kjol och urringade linnen mitt i vintern. Och jag blir chockad när det kommer 11-12 åringar som ser ut som 20. Och ja jag tycker att vissa bär skuld till våldtäkt, man måste tänka lite innan man går ut i en för kort klänning eller dylikt. Det finns gott om idioter där ute. Men jag håller med om att kvinnor borde få bära vilka kläder som helst utan att drabbas av otäckheter. Man kan väl inte vara så förbaskat kåt så man hoppar på första bästa tjej fastän hon säger nej eller har somnat eller är för full för att veta sitt eget namn? Och man kan väl inte vara dum nog att tänka att inget händer mig om jag klär mig utmanande? Vi lever i ett samhälle där allt kan hända tyvärr. Livet är ingen dans på rosor. Och man måste verkligen tänka till innan man gör något. Lite mer tyg på kroppen skadar väl inte.

IPRED lagen. Alltså lagen om illegal fildelning. Herregud hur ska dom kunna stoppa alla? Dom kommer att spåra upp människor via IPnr och sen måste internetleverantörerna ge ut uppgifter som tex personnummer. Efter det får man kanske ett roligt kuvert i brevlådan med ett kravbrev och det kanske till och med står att ärendet kommer att tas upp i rätten. Jag förstår artisternas frustration över att man inte köper deras skivor längre, men det finns väl några tusen fans som kommer på deras konserter? Men vem vill köpa deras skivor och filmer när man kan få dom gratis på bara några minuter utan att lämna sitt hem? Denna lag kommer nog inte stoppa folk att fildela utan den kommer att skrämma bort många. Man måste nog börja inse fakta om att vi lever i en tid då datorn och internet är en stor del i ens liv. Så man kanske borde komma på en bättre lösning. Man måste hänga med i tiden. 

Jag vet att alla har olika åsikter och där har du mina. Varsågod och godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0