Köttgryta i ugn

Ja just det! Jag gjorde en "gryta" häromdan som blev väldigt rosad av Fredrik.
Nu har jag ju inte dom rätta måtten osv men man får göra som man vill. Jag lovar att jag ska göra om den här rätten och skriva upp måtten. Men vill ju inte äta den nu igen.

Nötkött skuret i bitar
Potatis
Morötter
En lök
Paprikapulver
Vitlök
Salt
Peppar
Grädde
Mjölk
Vatten
kalvfond

Sätt ugnen på ca 200°C. Skär och rensa köttet i bitar. Skala potatis och morötter och skär i små bitar (det går fortare om dom är i små bitar).
Hacka en lök och en vitlöksklyfta fint och låt dom svettas i en stekpanna med smör/margarin. Ta bort löken ifrån pannan och lägg i en ungsfast form innan den blivit gyllenbrun men ha kvar fettet i pannan. Bryn köttet i fettet och tillsätt kryddorna. Köttet ska inte bli genom stekt. Tillsätt ca 2 dl grädde 1 dl mjölk och 1 dl vatten och ca 2 msk kalvfond i formen. Potatisen, morötterna och köttet ska självklart i formen också. Tänk på att det ska vara jämt i formen. Det tar ungefär 1h i ugnen för potatisen och morötterna ska bli mjuka och köttet mört.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Det var jätte gott

Puss älskar dig

2008-04-17 @ 20:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0